۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۲۵۲۵۶
مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف خبر داد؛

ایجاد ۲۰۰ مرکز افق در کشور | راه اندازی دایره المعارف بقاع متبرکه

ایجاد ۲۰۰ مرکز افق در کشور | راه اندازی دایره المعارف بقاع متبرکه
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ۲۰۰ مرکز افق در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور شامگاه دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: همزمان با دهه وقف نمایشگاه دستاوردها و خدمات وقف در موزه ملی تهران و در سراسر کشور راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 180 هزار موقوفه در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد نیز 90 هزار وقف انتفاعی و مابقی منفعتی است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از وجود 8 هزار و 767 بقعه متبرکه در کشور خبر داد و افزود: در طول سال نیز برنامه‌های فرهنگی شامل آرامش بهاری، نشاط معنوی، سوگواره بصیرت عاشورایی و سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام نوروزپور یکی از مطالبات مقام معظم رهبری را بحث حفظ قرآن و وجود 10 تا 15 میلیون نفر حافظ قرآن در کشور دانست و تصریح کرد: در این راستا نیز تاکنون یک میلیون و 200 نفر برای طرح حفظ قرآن در کشور ثبت نام کردند و تلاش شده از ظرفیت بقاع متبرکه در این جهت استفاده شود.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات اجتماعی در بقاع متبرکه یکی از کارهای مهم سازمان اوقاف است، ادامه داد: 200 مرکز افق در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور راه اندازی شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه مراکز افق مخفف اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است، خاطرنشان کرد: منابع مالی این مراکز افق منطبق با موقوفات و از محل اجرای نیات واقفین و کمک‌های مردمی و هزینه 20 درصد فرهنگی بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام نوروزپور اظهار کرد: بودجه بقاع متبرکه از ابتدای ماه ربیع الاول سال جاری به صورت فردی بوده و بر اساس نظر هیأت امنا تعریف می‌شود و هیأت امنا می‌توانند بر اساس برنامه جدید درآمد و بودجه هر بقعه را هزینه کنند.

وی با بیان اینکه 107 موکب بقاع متبرکه برای ایام اربعین در مرزهای ایران و کشور عراق برپا شد، افزود: همچنین طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی در کشور انجام شده که در این جهت 134 موکب در مسیر استان‌های سمنان، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی برای پذیرایی از زائران حرم رضوی برپا شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه 2 هزار و 500 بقعه متبرکه در کشور مشغول به ساخت و ساز و تعمیر است، گفت: با همکاری مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی دایره المعارف بقاع متبرکه کشور راه‌اندازی می‌شود که در آن شرح حال، شجره نامه و کرامات امامزادگان نوشته شده است.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان اینکه 6 هزار مُبلغ در سطح کشور برای پاسخگویی به شبهات ساماندهی شدند، بیان کرد: سازمان اوقاف در سال رونق تولید از فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

وی عنوان کرد: سازمان اوقاف از شرکت دانش بنیان که در ساخت و تهیه ایمپلنت‌های دندانی فعالیت دارند حمایت کرده و جوانان استان شیراز این ایمپلنت‌های دندانی را با نازل‌ترین قیمت تولید می‌کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: از شرکت دانش بنیان در تولید موتورسیکلت‌های برقی، بحث دامداری و دامپروری و حمایت از دام‌های سبک، بحث کاشت، برداشت و صادرات گیاهان دارویی سازمان اوقاف کشور حمایت کرده است.

 حجت الاسلام نوروزپور اظهار کرد: سازمان اوقاف در تولید برق و انرژی‌های خورشیدی نیز برنامه ریزی دارد و پیش بینی می‎‌شود تا یک سال آینده به اندازه یک نیروگاه برق توسط صفحات خورشیدی در بقاع متبرکه کشور تولید شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات